Mosselen. Zo uit Zeeland
Mosselen. Zo uit Zeeland

Het verhaal van de mossel van zaad tot bord

Met unieke onderwaterbeelden van zaad uitstotende mosselen en beelden van het
arbeidsintensieve werk van het uitzetten van de mosselzaadinvanginstallaties (MZI’s)
neemt de Nederlandse mosselkweeksector de kijker mee in het verhaal van de mossel,
van zaad tot bord. De net verschenen nieuwe video is nu te bekijken op het YouTube
kanaal van Mosselen zo uit Zeeland.

Mosselkweek is voor de geïnteresseerde leek best een ingewikkeld verhaal. Mosselzaad, MZI’s,
zaadvisserij en onderwaterlandbouw vragen allemaal uitleg. Juist nu mosselen een belangrijke rol krijgen in de eiwittransitie binnen ons voedselpatroon vond de Producentenorganisatie Mosselcultuur het belangrijk het werk van de mosselkwekers ook in beeld goed uit de doeken te doen. Met de net verschenen 6 minuten durende film ‘Het verhaal van de mossel’ is de sector daar goed in geslaagd. De film laat het hele traject van zaadval tot de mossel in de pan op een duidelijke en aantrekkelijke wijze zien. Uniek is dat er ook letterlijk een kijk onderwater wordt genomen. Beelden van zaad uitstotende mosselen zijn te zien, maar ook de aanvallen van natuurlijke vijanden als de zeesterren en krabben.

Gerenommeerde makers

Regisseur Django Agterberg en cameraman Dick Harrewijn hebben de mosselkwekers van april tot en met september gevolgd en alle stadia van het mosselkweekproces in beeld gebracht. Regisseur Agterberg koos voor de samenwerking met natuur- en documentairefilmer Harrewijn vanwege het werkterrein van de mosselkwekers; de natuurgebieden Waddenzee en Oosterschelde. Dick Harrewijn is onder meer bekend van de natuurfilm Silence of the Tides uit 2020. Nightwalk Films produceerde de film, met onderwaterbeelden van Dutch Maritime Productions en additionele beelden van Windmill Film.

De mosselsector gebruikt de video om consumenten en andere geïnteresseerden een goede inkijk te geven in het natuurvriendelijke productieproces. Korte passages gaan ook via social media gedeeld worden. De video is uitgebracht in vier talen: Nederlands, Frans, Duits en Engels. 

De videoproductie maakt onderdeel uit van het Meer doen voor mosselen en oesterproject van de Producentenorganisatie Mosselcultuur, waarvoor een subsidie vanuit het Europees Fonds voor Maritieme Zaken en Visserij is verkregen.

Voor meer informatie over dit bericht kunt u contact opnemen met het Nederlands Mosselbureau, een afdeling van de Producentenorganisatie Mosselcultuur, Tilly Sintnicolaas, email:info@mosselbureau.nl of mobiel: 06-46611099.