Mosselen. Zo uit Zeeland
Mosselen. Zo uit Zeeland

Mosselen, de nieuwe oester?

De mossel is bezig met een opmars en ontdoet zich van haar traditionele jasje. De mossel krijgt uit allerlei hoeken steun. Van influencers tot rappers, van sterrenchefs tot jonge chefs, van early adaptors tot nieuwe ondernemers. Wordt de mossel, de nieuwe oester?

Trends in de mosselscene
Donnie, Vjeze Fur (Jeugd van tegenwoordig), Dennis Weening, Katja Schuurmans, Nick Toet, Saar Koningsberger, Jelle Beeckman, Saartje Vandendriessche en Jadis Schreuder: een paar klinkende namen van influencers die de mossel helpen bij een nieuw imago. De tijd van de grote traditionele mosselpan is voorbij. In de randsteden is een undergroundscene -lees het Mosselnet- bezig met de organisatie van allerlei mossel initiatieven. In de handel zien we steeds meer stoerdere mosselproducten zoals de Seabor mosselburger en de kleinere mosselbites van Rem van den Bosch en Tim Sinke, die onlangs werden gelanceerd tijdens Gastvrij Rotterdam AHOY.

Dit nieuwe imago is ook de insteek van de Nationale Mosselweek editie 2022. In de week van 17 oktober serveren 100 chefs de mosselen op een creatieve nieuwe wijze: geen traditionele mosselpan, maar een klein creatief gerechtje waardoor juist jongere gasten kunnen proeven van mosselen. (www.mosselweek.nl).

Ook jonge chefs dragen bij aan deze trend. Tijdens Gastvrij Rotterdam streden vijf teams van chefs in opleiding om de winst met het thema mosselen & streetfood. De mosselgerechten moesten inzetbaar zijn voor foodtrucks en festivals. De Sterklas van ROC van Amsterdam won daar de vakjuryprijs en De Rooipannen uit Breda de publieksprijs met de mosselpoffertjes. De Roompot Group adopteerde het winnende gerecht voor haar foodtruck festival. Gastronimixs verwerkt het in inspirerende gecombineerde gerechten.

Bredere doelgroep
Tot voor kort wisten jongeren de mossel niet te vinden. Dat zette de mosselsector een aantal jaren geleden aan tot stevige actie. Het tij moest gekeerd om vergrijzing tegen te gaan. Het Nederlands Mosselbureau in samenwerking met milieuorganisatie Good Fish bundelde de krachten om het verhaal achter de mossel te vertellen aan de nieuwe doelgroep: de jongeren. Jongeren laten zich leiden door hun omgeving en daar lag en ligt een kans. Doordat er zoveel steun is en de mossel een heel positief verhaal heeft, ontstaat er waardering en kan de mossel haar comeback maken.

Het positieve verhaal achter de mosselen
De mossel is makkelijk en zeer creatief te bereiden. Bovendien is de mossel ook nog eens heel duurzaam. Dat is de reden waarom milieuorganisatie Good Fish, uitgever van de VISwijzer, en het keurmerk MSC de mosselsector steunt. De organisaties zien de mossel als goed alternatief voor minder duurzame vis- en vleesproducten. Niet alleen zijn mosselen niet overbevist, zij hebben ook een enorm lage CO2 footprint. Good Fish vergeleek de data voor het produceren van vleesvervangers ten opzichte van de mossel in het kader van de eiwittransitie. Hieruit blijkt dat mosselen en andere schelp- en schaaldieren een uitstekende eiwitbron zijn die ook nog eens heel duurzaam kan worden geproduceerd.

 

De mosselweek is een initiatief van Good Fish in samenwerking met de mosselsector.
Het project wordt medemogelijk gemaakt door de Europese Unie.