Mosselen. Zo uit Zeeland

Jan Boskamp geeft startschot Zeeuws mosselseizoen 2019

Met het vertrek van de mosselkaravaan is vandaag in het Zeeuwse Yerseke het nieuwe seizoen van de bodemcultuurmosselen gestart. De populaire voetbalanalist Jan Boskamp gaf om half een het startschot. Een lange stoet van meer dan 40 vrachtwagens en bestelbusjes reed vanuit de vissersplaats naar klanten in België en Nederland. Een traditie is hiermee in ere hersteld.

Primeur
Het uitrijden van de karavaan illustreert het primeurkarakter van de mossel. Na de voortplanting in het voorjaar zijn de mosselen aan het begin van de zomer weer aangesterkt en kunnen ze geoogst worden. Juist in deze periode vinden mosselen gretig aftrek. Vooral in België, waar de meeste mosselliefhebbers zijn, maar ook zeker in Nederland. De eerste week van het seizoen is goed voor zo’n 2 miljoen kilo zeevruchten, en de startdag voor 500.000 kilo.

Mosselliefhebber Jan Boskamp
Jan Boskamp, oud-voetballer, TV analist en bourgondiër is als ‘Belgische Hollander’ een groot mosselfan. Als liefhebber gaf hij met veel genoegen het startschot voor de mosselkaravaan. “Ik kan enorm genieten van mosselen. Ik kijk altijd reikhalzend uit naar het nieuwe seizoen. Het liefst heb ik de mosselen gewoon puur natuur, met een sausje. Ik eet zo een hele pan weg.”

Waddenzee
Eerder op de dag werd op de Oosterschelde ter hoogte van Yerseke een mand met de eerste Zeeuwse mosselen – door mosselkweker Adrie Saaman van YE 110  – overhandigd aan Jan Boskamp. De mosselen komen van de Waddenzee.
Op de Oosterschelde hebben de mosselkwekers nog te maken met de gevolgen van de heftige bloei van de schuimalg (ook wel mei-sop genaamd). “De aanvoer van de percelen in de Oosterschelde zal wat later goed op gang komen. Het seizoen start vooral met mosselen uit het Nederlandse en Duitse deel van de Waddenzee. De mosselen hebben mooie vleesgewichten en zijn van uitstekende kwaliteit.” aldus Addy Risseeuw, voorman van de Zeeuwse mosselkwekers.

Lange mosseltafels
De start van het seizoen is in het Zeeuwse mosselhart Yerseke altijd reden voor een feestje. Een gezelschap mosselfans uit België en Nederland liet zich aan lange mosseltafels aan de rand van de Oosterschelde de eerste nieuwe mosselen bijzonder goed smaken. Zeeuwse chefs bereidden de mosselen niet alleen ‘natuur’, maar serveerden ook een frisse gazpacho met gemarineerde mosselen en passievrucht.

Praagse mosselweek
Bij de opening van het mosselseizoen was ook een speciale delegatie uit Praag aanwezig. Praagse chefs en restaurateurs bereiden zich voor op de Praagse mosselweek die voor het eerst dit jaar georganiseerd gaat worden. Zeeuwse mosselen zullen van 21 tot 29 september overal in de Tsjechische hoofdstad prominent op de kaart staan. De mosselbedrijven zijn enthousiast over de kansen in deze nieuwe markt.

Recepten, meer tips en informatie zijn te vinden op mosselen.nl of zeeuwsemossel.be

Einde bericht