Mosselen. Zo uit Zeeland
Mosselen. Zo uit Zeeland

Onderzoeksbureau GfK registreert op verzoek van PO Mosselcultuur en de Vereniging De Mosselhandel de mossel-aankopen voor huishoudelijk gebruik in België en Nederland. België is goed voor 65 procent van de afzet van Zeeuwse mosselen en in Nederland willen wij de afzet laten groeien. Hoe is de afzet in de belangrijkste maanden van het seizoen verlopen?

Hogere prijs zet afzet in België onder druk

Het eten van mosselen zit verankerd in de Belgische eetcultuur. Bijna 40 procent van de huishoudens heeft dit seizoen mosselen gekocht. De afzet is over alle lagen van de bevolking verdeeld met een nadruk op gezinnen met kinderen en een hoger inkomen en gepensioneerden met een hoger inkomen.

De piek in de afzet was in de eerste afzetmaand juli, maar zwakte af in augustus en de maanden daarna. De hogere verkoopprijs (+ gemiddeld 10 procent hoger) en de mindere zomer (Belgen associëren mosselen eten met zon, zomer, strand) zijn mogelijke oorzaken. De totale afzetwaarde door GfK gerapporteerd bedroeg +1 procent en een terugloop in kilo’s van 8 procent.

Nederland meer volume door minder kopers

In Nederland is nog een wereld te winnen als het om mosselen eten gaat. 12 procent van de huishoudens koopt mosselen. In 2021 piekte de afzet bij de start van het seizoen in juli, met meer kopers van mosselen. In september de gebruikelijke afzetpiek liep het aantal kopers terug maar steeg het volume wel door een hoger volume per aankoop. In Nederland was de volumestijging 3 procent en lag de besteding 6 procent hoger.

TV-campagne

Om de afzet nog een goede boost te geven start op 26 januari in Vlaanderen een TV-campagne. Deze wordt uitgezonden op VTM 1, VTM 2, VTM 3 en VTM 4 en loopt tot 2 februari.

Bekijk hier de TV-commercial.