Mosselen. Zo uit Zeeland
Mosselen. Zo uit Zeeland

Tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst van de PO Mosselcultuur vond een minisymposium plaats met als thema: Nieuwe kansen, nieuwe markten: schelpdieren maatschappij- en marktproof. De panelleden waren Leon Mol van Ahold, Marc Vanhauwaert van Delicatessen Vanhauwaert uit België, Edie Engels, voorzitter PO Mosselcultuur, Rem van den Bosch, bedenker van de Seabor Mosselburger en Kees van Beveren, voorzitter van Nederlandse Oestervereniging. Gespreksleider was Piet Eversdijk.

Is de schelpdiersector maatschappij en marktproof? Die vraag stond centraal tijdens het minisymposium op 12 januari in Yerseke. Leon Mol was niet verbaasd over het gebrek aan kennis over mosselen bij de consument, dat naar voren kwam in het onderzoek dat Gemma Tacken van Wageningen Economic Research tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst presenteerde. “De mosselsector heeft geen profiel. En om binnen te komen bij de consument heb je dat nodig. Daar met dus aan gewerkt worden. Positief is dat de sector ook geen problemen heeft, geen negatief imago. Dus moeten we de mossel positief profileren, ten opzichte van iets wat de consument kent. De mossel staat tot nu altijd in het schap van verse vis en vlees. Ik zou zeggen: zet ‘m in de alternatieve eiwitschappen. Dat herkennen mensen als positief, daar wordt iets aan het klimaatprobleem gedaan, met een alternatief eiwittraject. Of denk aan biologisch, dat herkent de consument ook. Er is nu nog geen associatie met duurzaamheid, daar kun je op die manier naar toe werken.”

“Zet de mossel in het schap van de alternatieve eiwitten” Leon Mol - Ahold

Marc Vanhauwaert geeft als tip om ook naar de Vlaamse consument het aspect duurzaamheid duidelijker te maken. “Vroeger waren er alleen mosselen als de r in de maand was. In Vlaanderen willen we een Zeeuws product, nu komen ze ook uit Ierland en Denemarken en ze zijn duurder geworden. Dat maakt het voor ons moeilijker ze te verkopen. De retail is nu de concurrent van de groothandel, als je ziet dat de retail de mosselen verkoopt voor een prijs waar wij ze voor inkopen. Dat maakt het er niet makkelijker op. Bovendien wil men in België liefst jumbo mosselen. Onze klanten zijn de viswinkels, de frituur en de marktkramen. Vroeger verkochten ze veel mosselen, maar de lol is er af. Voor hen zijn de mosselen inmiddels te duur, zij hebben de verkoop opgegeven. De nieuwe generatie probeert gastronomischer te werken om te vechten tegen de retail en probeert het nu met de bouchotmosselen. Die zijn nog betaalbaar.”

Mosselburger genomineerd voor de Horecava Award

Rem van den Boschs’ mosselburger werd dit jaar genomineerd voor de Horecava Award. “Mensen kennen de mosselburger nog niet, ik ben heel druk bezig die onder de aandacht te brengen bij groothandels. Dat is hard werken, maar de interesse is er, mensen willen het product graag proeven en zijn enthousiast. De nominatie voor de Horecava Award was echt genieten: om uit al die inzendingen gekozen te worden en dan in de top 4 te belanden! Er is al veel vraag, ook uit België, Duitsland en Denemarken. Het geeft me de kans de verkoop groter neer te zetten.”

Hij ziet zeker groeikansen voor de mosselsector. “Consumenten worden milieubewuster. Met name millenials, die veel te besteden hebben. Men denkt dat vegetarisch duurzaam is, maar dat is vaak niet het geval. Dat bewustzijn moet groeien. We moeten de wereldbevolking voeden op een andere manier, met andere eiwitten en meer plantbased. Daar kunnen schelpdierproducten heel goed een rol in spelen.”

“Wij moeten met onze boodschap versimpelen: zon, alg, eiwit” Edie Engels - PO Mosselcultuur

En daar is de sector zeker klaar voor, aldus Edie Engels. “Maar productie volgt consumptie. Het afgelopen jaar vielen de volumes tegen, onder andere door de stormen. Voor het zeker stellen van productiecapaciteit is voldoende ruimte nodig. Daar moeten we naar toe werken in onze beleidsontwikkeling en toekomstvisie. We willen ons volume verdubbelen van 40.000 naar 80.000 ton. We zijn daar al heel effectief mee bezig en hopen volgend jaar te horen of we die uitbreiding kunnen realiseren. Laten we naar de consument toe onze boodschap versimpelen: zon, alg en eiwitten! En als we daarin als sector en handel samen kunnen optrekken heeft deze bijeenkomst al winst opgeleverd.”