Mosselen. Zo uit Zeeland
Mosselen. Zo uit Zeeland

Hoe maken we de Zeeuwse mossel relevant en interessant voor de snel groeiende gemaksgeneratie? Dat was één van de vragen tijdens de Schelpdierconferentie op 18 en 19 januari 2024 op Neeltje Jans. De gemaksgeneratie is nu al goed voor 39 procent van de Nederlandse bevolking en in 2030 behoort de helft van de bevolking hiertoe.

Voor de gemaksgeneratie staat gemak, efficiëntie en directe toegang tot diensten en producten centraal. Veel meer dan aan een specifieke leeftijdsgroep is de term gemaksgeneratie gerelateerd aan een mentaliteit en levensstijl. Tegelijkertijd zijn dit vaak de jongere generaties, zoals de millennials en Generation Z. Consumenten in de gemaksgeneratie zoeken naar een oplossing voor hun snelle leven. Gemak moet tijdbesparend en toegankelijk zijn, maar ook bijdragen aan genietmomenten.

Buiten de deur
De gemaksgeneratie geeft gemiddeld €44 per week uit aan eten en drinken buiten de deur. Ter vergelijking, babyboomers geven slechts €9 per week uit. De gemaksgeneratie ziet lekker eten en drinken als afleiding en een manier om te ontspannen. Buitenshuis eten en drinken heeft emotionele lading gekregen. Opgegroeid met internationale smaken, is de gemaksgeneratie voortdurend op zoek naar nieuwe smaakervaringen. Via sociale media als TikTok en Instagram heeft men toegang tot een enorme variëteit aan producten. Elk merk en smaak zijn online beschikbaar. De gemaksgeneratie is dus gewend aan een groot aantal keuzemogelijkheden en wisselt snel en gemakkelijk. Loyaliteit aan een product of traditionele winkels ontbreekt.

"De keuzes van de gemaksgeneratie beginnen allemaal online"

Hoe maken wij ook de mossel relevant voor de gemaksgeneratie? Tilly Sintnicolaas en Dana Nijstad van het Nederlands Mosselbureau belichtten tijdens de Schelpdierenconferentie de uitdagingen en kansen. De keuzes van de gemaksgeneratie beginnen allemaal online. Voor de mosselsector wordt grotere online zichtbaarheid cruciaal. De gemaksgeneratie houdt bovendien van variatie en afwisseling. Het aanbod van mosselgerechten moet daarmee in overeenstemming zijn. Alleen de traditionele mosselpan is niet meer toereikend. Nieuwe concepten en mosselproducten – denk aan de mosselburger, de Loaded mossel en voorgegaarde mosselen – zijn nodig om het product aantrekkelijker te maken. Omdat de gemaksgeneratie heel veel meer buitenshuis spendeert, is het zaak ook horecazaken uit te dagen meer variatie in mosselgerechten te brengen. Zowel voor het diner als op andere eetmomenten. De duurzame mossel als hoogwaardige eiwitleverancier wordt dan interessant en relevant voor toekomstige kopers.

Presentatie Nederlands Mosselbureau tijdens Schelpdierconferentie 2024 - De opkomst van de gemaksgeneratie en de markt voor Zeeuwse mosselen